• 2-6 dagars leverans med PostNord
Viktbaserad frakt /Fri frakt vid köp över 700:-

Vanliga frågor

Hur kan jag betala i butiken?

Du kan betala säkert i butiken med Klarna eller Swish. Hos Klarna kan du välja att handla på faktura och du behöver inte heller betala köpet förrän din vara kommit fram och du känner dig nöjd. (Kontakta alltid oss på [email protected] om du har frågor eller är missnöjd med din vara).


Hur lång är leveranstiden?

Vår vanliga leveranstid är mellan 2 - 6 arbetsdagar och vi skickar med PostNord. När vi skickat din beställning får du ett mail, därefter brukar det ta max två dagar innan paketet är framme. Tänk på att PostNord inte alltid delar ut post varje dag på alla ställen, det kan fördröja leveranstiden en dag.


Jag har beställt och fått en beställningsbekräftelse, men fick sedan ett mail med en påminnelse om övergiven kundkorg. Varför?

Så här kan det olyckligtvis bli om du påbörjat en beställning och skrivit in din mailadress, men sedan avbrutit och gjort en helt ny beställning. Då skickas det ut en automatisk påminnelse från vår kassa på den första, avbrutna beställningen. Kontakta oss gärna om du känner dig osäker [email protected] 


Kan jag lägga till/ta bort produkter från min beställning?

Ja, bara maila oss på [email protected] så löser vi det. 


Var är min beställning?

Det tar vanligtvis max två dagar från att vi skickat din beställning tills den är framme. Vi skickar med PostNord och du får alltid ett mail när din beställning är på väg (kan ibland hamna i din skräppost) Om din beställning är spårbar hittar du länken i mailet. Om PostNord inte delar ut posten varje dag hos dig kan det fördröja leveranstiden med en dag, men kontakta oss gärna så fort som möjligt på [email protected] så vi kan skicka ersättningsvara.


Kan jag beställa utanför Sverige?/ Can I order from abroad? /Kann ich aus dem Ausland bestellen?

Nej, tyvärr. Du behöver en adress i Sverige för att kunna beställa av oss. /Unfortunately, we do not offer international shipping. /Leider bieten wir keinen internationalen Versand an


Har ni återförsäljare eller en fysisk butik man kan besöka?

Vi har flera återförsäljare runtom i landet, dem kan man hitta här: https://www.gravlingsnaturprodukter.se/sidor/aterforsaljare Tänk på att utbudet kan variera.
Oss träffar man på Gräsö Antik&Kuriosa, aktuella öppettider här: https://www.gravlingsnaturprodukter.se/sidor/antik-kuriosaboden Här kan man även lämna knivar för slipning.
OBS! Vi tar inte emot besökare i vårt egna hem, tack för er förståelse. 


Jag har en verksamhet och skulle vilja bli återförsäljare, går det?

Nej, tyvärr. Vi har inte längre möjlighet att ta in nya återförsäljare. (Undantaget är ull till påskriset i mån av tid. Men kontakta isåfall oss senast januari samma år påsarna skall levereras. [email protected])


Är era produkter till för människor eller för djur?

Våra salvor är registrerade hos Kemikalieinspektionen som djurkosmetik. De är därför till för djur. Läs gärna mer här: https://www.gravlingsnaturprodukter.se/sidor/om-tval-och-salvor 
Har du köpt våra produkter men missat att det är en kosmetisk djurprodukt? Hör av dig direkt så löser vi det oavsett om förpackningen är bruten eller ej. Har du köpt hos återförsäljare kan det vara lättast att returnera till dem, men kontakta gärna oss först för säkerhets skull. Det är inte farligt eller förbjudet för människor att använda dem men vi får inte rekommendera det.


Varifrån kommer bivax, stearin, rapsolja och trätjära?

Vi köper numera in 100% rent bivax från https://bienenzuchtbedarf-geller.de/ i Tyskland. De i sin tur tar från olika leverantörer.
Varför köper vi inte från svenska biodlare? Det gjorde vi förut men nu gör vi av med så stora mängder att det inte funkar längre. Ett garanterat helt rent bivax gör att våra ljus brinner bättre och sprakar mindre mot förr.
Varför har vi inte ekologiskt bivax? Det är mest en kostnadsfråga och en avvägning vi alltid gör kring varje produkt. Vi har bestämt oss för att varje bi räknas och gör nytta, ekologiskt eller inte, svenskt eller utländskt.
Stearinet vi använder tillverkas i Italien och är tillverkat antingen av olivolja eller av animaliskt fett. Vi använder inte stearin av palmolja och inte heller paraffin.
Rapsolja gör vi inte av med så mycket, så den köper vi i vanlig butik. Svensktillverkad och helst ekologisk, men det beror lite på vad som finns när vi handlar.
Trätjäran kommer från Auson


Varifrån kommer ull, horn, djurfett och fjädrar?

Vår affärsidé är att använda rena naturprodukter och gärna sådant som annars går till spillo, t.ex. grävlingsfett, rådjurshorn, nötskrikefjädrar och talg.
Fårullen kommer från svenska får och färgas och kardas hos Åddebo Ull i Norduppland. Grävlingsfettet kommer från lokal jakt och framförallt skyddsjakt på grävling men även från trafikdödade djur. Fettet rensar vi själva och använder sedan till vår lädersmorning. Rådjurshornen är från äldre/avslutade samlingar och kommer oftast från vårt direkta närområde. Fjädrarna till våra örhängen har vi själva plockat och rengjort, de kommer från fåglar antingen dödade i trafiken eller vid jakt (matfågel). Vi använder aldrig fjädrar från sjuka eller självdöda djur. Talgen till tvålen har vi tidigare tagit från lokala köttproducenter och själva rensat, numera köper vi in färdigrenad, svensk talg från Scan.